• Resepi Ikan Tongkol Masak Kari Mudah Dan Sedap

    Resepi Ikan Tongkol Masak Kari Mudah Dan Sedap - hari ni saya nak kongsikan resepi ikan tongkol masak kari, ikan tongkol ialah ikan yang paling saya suka. resepi ni ramai orang buat untuk makan bersama nasi dagang. tapi kalau anda mau makan bersama nasi putih pun sedap.

    resepi ini ialah kegemaran keluarga dan cukup populer di kalangan masyarakat malaysia, menu ikan tongkol masak kari merupakan permintaan anak-anak. memang mudahlah kerja saya di dapur sebab sudah tahu apa yang hendak di masak.


    Resepi Ikan Tongkol Masak Kari

    Resepi Ikan Tongkol Masak Kari Mudah Dan Sedap

    resepi ini sangat mudah penyediaanya kerana menggunakan bahan-bahan yang simple saja. biasanya bila saya nak masak kari saya goreng terlebih dahulu sampai setengah masak. saya paparkan resepi ini untuk memudahkan dimasa depan.

    ramai pembaca blog ini mengira saya dalah chef, saya hanyalah seorang wanita yang berkongsi apa sahaja masakan yang pernah saya masak dirumah. saya kira berkongsi resepi apa sahaja boleh mendatangkan manfaat untuk pembaca blog ni.

    jom langsung sahaja kita layan resepi ikan tongkol masak kari yang sedap ini:

    Bahan-Bahan Resepi Ikan Tongkol Masak Kari 


    • 8 keping ikan tongkol - bersihkan
    • 14 cili kacang bendi - kerat batang dan ekor
    • 6 sudu makan serbuk kari ikan
    • 1 sudu pati teh asam jawa
    • 4 sudu makan cili kisar
    • 3 biji cili merah - belah 2
    • 2 cawan santan cair
    • 2 pelepah daun kari - larutkan daunya dari tangkai
    • minyak, garam, dan gula secukupnya
    Bahan Tumbuk
    • 6 biji bawang merah
    • 5 biji bawnag putih
    • 2 cm halia
    Cara Penyediaan Resepi Ikan Tongkol Masak Kari 

    1. mula-mula bersihkan ikan tongkol dan gaul dengan sedikit kunyit dan garam kemudian goreng hingga separuh masak

    2. panaskan minyak dalam kuali kemudian tumis semua bahan tumbuk hingga naik bau, selepas tu gunakan api sederhana dan masukan cili kisar. biarkan hingga pecah minyak.

    3. kemudian masukan serbuk kari ikan dan bila terlalu kering tambahkan dengan sedikit air. kemudian masukan daun kari dan biarkan hingga layu dan masukan santan.

    4. biarkan hingga santan mendidih dan bila sudah mendidih masukan ikan tongkol, bila kuah sudah agak pekat, tambahkan santan pekat dan biarkan mendidih.

    5. akhir sekali, masukan cili merah bersama garam, gula, dan kacang bendi dan biarkan hingga kacang bendi berubah warna. dan bila sudah masak bolehlah matikan api.

    yup, bagaimana mudah sahaja kan resepi ikan tongkol masak kari yang saya kongsikan dan sampai jumpa diresepi sedap berikutnya.

    sumber : http://salamisimon1.blogspot.co.id/2012/12/ikan-tongkol-masak-kari.html

    Tiada ulasan

    Post Top Ad