• Resepi Kek Batik Coklat Mudah dan Sedap

    Resepi Kek Batik Coklat Mudah dan Sedap. Hello jumpa lagi di blogopsi.com, apa khabar sihat ke? hari ini saya ingin kongsikan resepi kek batik coklat. kek batik ini adalah salah satu jenis kek yang dibuat tanpa perlu memasaknya. juga bila teringin membuat kek ini tidak boleh menggunakan sembarang tepung.

    boleh dibilang kek ini adalah kek yang sangat unik kerana memerlukan sedikit kreativiti agar kek yang dhiasilkan mirip seperti batik. mungkin anda sering melihat orang kongsikan kek ini di group resepi tapi akan lebih seronok  jika anda boleh membuatnya sendiri di rumah.

    resepi yang saya share ini sangat simple dan semua orang boleh buat. bahan yang digunakan tak banyak pun kurang 6 jam sudah boleh siap. kek ini biasanya ramai dicari ketika bulan puasa tiba. biasalah masa bulan puasa traffic naik tinggi sebab ramai orang cari kat google.

    Resepi kek Batik Coklat

    Resepi Kek Batik

    dah lama sebenarnya saya tak buat kek ni, kek batik adalah salah satu kek kegemaran saya dan keluarga. banyak versi resepi kek ini, resepi asal menggunakan milo dan ada juga yang menggunakan telur. tapi saya tak berapa suka bila guna telur mentah.

    bila anda suka kek yang rangup lebih baik jangan campurkan biskut ke dalam campuran milo yang sudah masak. tapi, tetap ikut kaedah susun biskut lapis coklat. resepi ini amat lah mudah dan senang untuk di ikuti dan sila ikuti resepinya di bawah ini untuk mendapatkan hasil seperti diatas.

    Bahan-Bahan Resepi Kek Batik Coklat Mudah dan Sedap


    Resepi kek Batik Coklat

    • 2 cawan milo 
    • 2 sudu besar serbuk koko
    • 1 paket biskut marie - patah dua
    • 1/2 susu pekat manis
    • 125 gram mentega/ butter
    • 1 sk esen vanilla
    • kacang almond - dipotong dan di panggang (optional)

    Cara Penyediaan Resepi Kek Batik Coklat Mudah dan Sedap


    1. mula-mula cairkan butter ke dalam periuk dengan menggunakan api sederhana hingga cair kemudian masukan susu pekat manis dan gaul sebati

    2. kemudian masukan serbuk kok bersama milo dan gaul sebati atau hingga tiada milo berketul-ketul. selepas tu masukan essen vanilla ke dalam adunan tadi dan gaul sebati.. padamkan api.

    3.  masukan biskut yang sudah dipatahkan bersama kacang almond dan gaul hingga rata. kemudian masukan adunan ke dalam loyang yang sudah di lapisi plastik. 

    4. padatkan kek didalam loyang tadi dengan cara menekan pada permukaan adunan. kemudian masukan adunan ke dalam peti sejuk selama kurang lebih 5 jam.

    5. akhir sekali, keluarkan kek dari peti sejuk dan biarkan 30 minit kemudian di potong-potong dan kek batik siap untuk dihidangkan..

    Note :
    bila anda suka kek batik yang lembut semasa sediakan campuran coklat, patah-patahkan biskut dulu, bagi biskut lemau sikit. jadi kek batik tu akan terasa lembut. bagaimana mudah kan resepi kek batik coklat yang saya kongsikan dan sampai jumpa diresepi sedap berikutnya.

    Resepi Kek Batik Coklat Mudah dan Sedap

    Tiada ulasan

    Post Top Ad