Senarai Terkini Sekolah Berprestasi Tinggi Di Malaysia
Senarai Sekolah Berprestasi Tinggi Di Malaysia. Setiap ibu bapa pelajar menginginkan anak mereka untuk ke Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT)atau "High Performance School" di Malaysia. SBT ditakrifkan sebagai sekolah yang mempunyai etos, watak, identiti tersendiri dan unik serta menyerlah dalam semua aspek pendidikan.
Sekolah SBT ini mempunyai tradisi budaya kerja yang sangat tinggi dan cemerlang dengan modal insan nasional yang berkembang secara holistik dan berterusan serta mampu berdaya saing di persada antarabangsa dan menjadi sekolah pilihan utamapilihan ibu bapa dan pelajar yang inginkan kecemerlangan.
Sekolah SBT ini mempunyai tradisi budaya kerja yang sangat tinggi dan cemerlang dengan modal insan nasional yang berkembang secara holistik dan berterusan serta mampu berdaya saing di persada antarabangsa dan menjadi sekolah pilihan utamapilihan ibu bapa dan pelajar yang inginkan kecemerlangan.
KOHORT 4
Senarai SBT Kohort 4 Tahun 2013
Johor
Kedah
Kelantan
Melaka
Negeri Sembilan
Pahang
Perak
Pulau Pinang
Selangor
Putrajaya
Kuala Lumpur
KOHORT 5 2014
- 1. SK Seri Wakaf Baharu, Kelantan (SKK Fasa 4)
- 2. SK Kubang Kerian 3, Kelantan (SKK Fasa 7)
- 3. SJKT Ringlet, Pahang (SKK Fasa 5)
- 4. SK St. Thomas, Pahang (SKK Fasa 7)
- 5. SK Lingga Baru, Sabah (SKK Fasa 3)
- 6. SK Saujana Impian, Selangor (SKK Fasa 8)
- 7. SK Kampong Raja, Terengganu
- 8. SK Putrajaya Presint 9 (2), WP Putrajaya
- 9. SK Air Merah, Kedah
- 10. SMK Abdul Rahman Talib, Pahang (SKK Fasa 1)
- 11. SMK Bukit Jambul, Pulau Pinang (SKK Fasa 5)
- 12. SM Sains Rembau, Negeri Sembilan (SKK Fasa 8)
- 13. SM Sains Tun Syed Shahabudin, Pulau Pinang
Sekolah Terkini Berprestasi Tinggi (SBT) Di Malaysia
____________________
PUTRAJAYA 22 April - Sehingga 31 Mac lalu, sebanyak 140 buah sekolah dari seluruh negara telah diiktiraf sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) kerana lengkap dengan etos, watak, identiti tersendiri, unik dan menyerlah dalam semua aspek pendidikan.
Pengarah Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kecemerlangan (BPSBPSK) Kementerian Pendidikan, Datuk Rashidah Md. Arif berkata, jumlah tersebut dijangka bertambah menjelang 2020 berdasarkan prestasi semasa yang ditunjukkan oleh semua sekolah.
Beliau berkata, SBT mempunyai tradisi budaya kerja yang sangat tinggi dan cemerlang dengan modal insannya yang berkembang secara holistik dan berterusan serta mampu berdaya saing di persada antarabangsa sekali gus menjadi sekolah pilihan.
“SBT memainkan peranan penting untuk menyediakan persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang kondusif serta menggalakkan kerjasama antara sektor awam dan sektor swasta bagi memacu pencapaian murid serta pelajar di sekolah rendah dan juga menengah.
“Pengiktirafan sebagai SBT juga amat rasional iaitu untuk mengangkat kualiti sekolah-sekolah terbaik, menghasilkan murid dan pelajar cemerlang serta merapatkan jurang antara sekolah-sekolah dalam sistem pendidikan,” katanya ketika ditemui pemberita di sini baru-baru ini.
Menurut Rashidah, pemilihan SBT melibatkan tiga saringan utama iaitu memenuhi syarat generik dan mengisi Instrumen Annex 2.0 SBT melalui portal Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) di mana syarat tersebut ialah berada dalam band satu dan tiada audit kewangan berteguran bagi tempoh tiga tahun.
“Saringan kedua ialah sekolah perlu melepasi sekurang-kurangnya skor minimum dalam Instrumen Annex 2.0 SBT yang ditetapkan dan diverifikasi oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti (JNJK).
“Saringan ketiga pula melibatkan verifikasi JNJK untuk sekolah yang melepasi sekurang-kurangnya skor minimum semasa dibentangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Pemilihan SBT sebelum mesyuarat menyerahkannya kepada Menteri Pendidikan,” katanya.
Selain itu katanya, pelbagai kelebihan dinikmati oleh sekolah sekiranya terpilih untuk diikiraf sebagai SBT, antaranya ialah penawaran peperiksaan luar kurikulum serta pengubahsuaian jadual waktu, bagaimanapun pelaksanaannya tertakluk kepada kelulusan daripada badan berkaitan.
“Setiap SBT juga ditempatkan dengan pemimpin yang berprestasi tinggi selain diberikan kuasa untuk membuat pemilihan kemasukan murid sebanyak 20 peratus berdasarkan akademik, kokurikulum atau etos sekolah.
“Dalam soal perbelanjaan pula, SBT menerima peruntukan khas berdasarkan perancangan sekolah masing-masing mengikut kewangan semasa Surat Pekeliling Kewangan Bil.1 Tahun 2011,” katanya.
Sementara itu, mengulas mengenai hala tuju SBT, Rashidah berkata, kewujudan SBT adalah untuk memberi nilai tambah kepada murid agar dapat bersaing di peringkat antarabangsa dan menjana kecemerlangan menerusi kompetensi dan kebolehan tinggi yang mereka miliki.
“Perkara itu sejajar dengan matlamat utama SBT untuk menghasilkan murid cemerlang, berkaliber dan bertaraf antarabangsa supaya dapat melanjutkan pelajaran di institut pendidikan terbaik di dunia dan seterusnya menjadi personaliti unggul dalam semua bidang yang diceburi,” katanya.
Mengulas mengenai peluang sekolah yang berada di luar bandar untuk terpilih sebagai SBT, Rashidah berkata, percalonan untuk SBT terbuka kepada semua sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan di seluruh negara dan sekolah-sekolah yang layak akan dipilih tanpa mengira jenis dan lokasi.
Dalam pada itu katanya, berdasarkan pencapaian semasa, pelajar keluaran SBT kebiasaannya tidak mempunyai sebarang masalah untuk melanjutkan pengajian ke institut pengajian tinggi (IPT), oleh sebab itu, kemasukan ke SBT mendapat permintaan tinggi daripada ibu bapa untuk menempatkan anak-anak mereka.
Tiada ulasan